Kako tvrtke mogu spriječiti prijevare

Kako tvrtke mogu spriječiti prijevareDatum objave: 21.03.2017.

Prijevare su veliki problem za male i velike tvrtke podjednako. Prema provedenim istraživanjima tvrtke gube 5 posto svog godišnjeg prihoda kao rezultat nepoštenih aktivnosti svojih zaposlenika, menadžera, vlasnika i direktora.

Prema rezultatima istraživanja provedenog od strane Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) proizlazi da zaposlenici češće od njihovih šefova počine razne prijevare unutar tvrtke. Od onih koji su počinili prijevaru na poslu, 42 posto su zaposlenici te 38 posto su menadžeri. Od tih 38 posto, u 18 posto slučajeva se radi o  vlasnicima tvrtki i višem menadžmentu. 

Prema mišljenju Cynthie Hetherington, CFE, osnivačice i predsjednice Hetherington Group, konzultantske tvrtke za sigurnost, istrage financijskih prijevara i Business Intelligence problem je u tvrtkama koje nisu svjesne rizika te nisu spremne za rano otkrivanje i sprječavanje prijevara.

Kako bi se tvrtke zaštitile od prijevare, Hetherington nudi sljedeće savjete za sve tvrtke:

  • Redovite unutarnje i vanjske revizije,
  • Neovisne revizorske odbore,
  • Definirati interna pravila ponašanja,
  • Edukacija zaposlenika za pravovremeno prepoznavanje prijevara,
  • Obavezan odmor zaposlenika i povremenu rotaciju radnih mjesta,
  • Uvođenje posebnog telefonskog broja (hotline) i nagrade za zviždače (whistleblowers).

Hetherington posebno ukazuje na problem malih tvrtki, za koja kaže da su posebno osjetljive obzirom da nemaju organizacijske mehanizme za sprječavanje prijevara od strane zaposlenika.

Male tvrtke kod zapošljavanja rijetko provjeravaju nove zaposlenike (background check), pa se može dogoditi da zaposle osobu koja ima kriminalnu prošlost kao haker, zlostavljač pa i osuđeni prijestupnik. Zbog toga predlaže provesti temeljitu provjeru kako bi se utvrdilo da li osoba ima kriminalnu prošlost.

Dalje, uz pisano odobrenje, korisno je provjeriti da li je zaposlenik fiskalno neodgovoran, što podrazumijeva provjeru da li je kreditno prezadužen, da li uredno podmiruje svoje financijske obaveze te da li živi iznad svojih financijskih mogućnosti.

Slijedeći korak je provjera statusa zaposlenika na društvenim mrežama kojima se koristi. Na ovaj način može se doći do podataka o ponašanju zaposlenika. Također se može doći do podataka o odnosu zaposlenika prema ranijim poslodavcima.

Kao važna mjera predlaže se donošenje internih pravila (politike, smjernice, upute) kojima se jasno definira očekivano ponašanje zaposlenika kada predstavljaju tvrtku, pa tako i na društvenim mrežama.

By David Mielach, BusinessNewsDaily

http://www.businessnewsdaily.com/3388-company-prevent-fraud.html